lauantai 1. marraskuuta 2014

Ohjauksellisuus opettajan työssä -verkkoluento 29.10.2014

Olen ollut jonkunlaisen vatsaflunssan tai -närästyksen kourissa koko viikon, joka pahenee iltapäivisin lounaan jälkeen. Siispä katselin/kuuntelin Päivi-Katriina Juutilaisen luennon sängylläni pötkötellen enkä kauheasti jaksanut osallistua chat-keskusteluihin tai tehdä muistiinpanoja. Ensin sivuasennossa vähän huonosta kulmasta katsoin kuvaruutua ja lähes säikähdin, että mitäs minun kuvani tuolla ruudussa näkyy! Päivi-Katriinalla on myös vaaleat hiukset ja silmälasit - meissä on vähän yhdennäköisyyttä :)

Ohjaustyötä tekevänä asiat olivat sinänsä tuttuja, mutta ilman muuta luennosta sain ajatuksilleni täsmennyksiä. Pidän tärkeänä sitä, että opettajaopintoihin kuuluu tietopaketti ohjauksesta. Opinto-ohjaajan opinnot ovat vielä edessä, mutta olen suorittanut Voimavara- ja ratkaisukeskeinen ohjaus -kurssin, joka antoi todella paljon vinkkejä ohjaustyöhön. Päivi-Katriina Juutilainen viittasi samoihin aiheisiin, eli ohjaajan ei tarvitse antaa vastauksia ohjattavalle, vaan kysymyksin auttaa ohjattavaa löytämään itse ratkaisut tilanteeseensa. Tämän oivaltaminen em kurssin aikana oli minulle valtavan helpottava kokemus, ei minun tarvitse kantaa kaikkien opiskelijoiden huolia taakkanani, että miten MINÄ ne tilanteet ratkaisen. Annan opiskelijan itse miettiä oman elämänsä kulun.

Mielestäni oli hyvä, että Päivi-Katriina avasi tieto-, neuvonta- ja ohjauspalvelujen termistön ja niiden dialogisuuden eroja. Tietopalveluissa vastataan kysymyksiin: tapahtuma on x-paikassa y-päivänä. Neuvontapalveluissa asiantuntija antaa vaihtoehtoja, joista kyselijä itse valitsee sopivimman ratkaisun. Ohjauksessa tosiaan autetaan kysymyksien avulla ohjattavaa itse löytämään ratkaisu tilanteeseen. Nämä toiminnot toki kulkevat käsi kädessä kaikenlaisessa vuorovaikutuksessa.

Kun mietin oman ammattitaitoni kehittymistä, olisi näiden asioiden ero ollut hyvä tiedostaa jo silloin, kun olin työvoimaneuvojan virassa lähes 20 vuotta sitten. Pyrin silloin neuvomaan ja ahdistuin, kun neuvojani ei noudatettu. Pyrin ohjaamaan omien uskomusteni ja näkemysteni suuntaisesti, mutta eihän ne ajatukset toki olleet yhteneväisiä ohjattavan henkilön kanssa. Tässä tapauksessa asia ei tosiaan ole niin, että tieto lisää tuskaa. Ammattitaito on kasvanut ja osaan nykyisin suhtautua opiskelijoiden vaihtuviin tilanteisiin ohjauksellisemmin ja ammatillisemmin.
Tietoa, neuvontaa ja ohjausta

1 kommentti:

  1. Jos jatkat meillä opo-opinnoilla, niin Päivi-Katriina tulee varsin tutuksi, sillä hän vetää ko. koulutusta Haaga-Heliassa. Luento täyttää silloin tehtävänsä, jos se saa kuulijan pohtimaan omaa toimintaansa uudesta näkökulmasta - näin kävi nyt.

    VastaaPoista