lauantai 8. marraskuuta 2014

Välittävä vuorovaikutus ja osallisuuden tukeminen oppimisessa - Ammatillinen opettaja arjen kohtaamisissa -verkkoluento 6.11.2014

Torstaina 6.11.2014 Leena Nuutila piti verkkoluennon aiheesta "Välittävä vuorovaikutus ja osallisuuden tukeminen oppimisessa - Ammatillinen opettaja arjen kohtaamisissa". Ehdin kuin ehdinkin lähes alkumetreiltä mukaan luennolle. Vaikka toki on mahdollisuus kuunnella nauhoite myöhemmin, on live-lähetyksessä aina omat puolensa. Nytkin sain kaimaltani, Leenalta, kiitoksia kommenteistani - sellainen lämmittää aina mieltä :). Lisäksi Leena piti itse luentoa, ilman Markun apua, jolloin hän ei ehtinyt seuraamaan chat-keskustelua koko aikaa. Se oli mielestäni hyvä juttu: chatissä keskustelu tavallaan vapautui ja muut opiskelijat vaihtoivat siellä ajatuksiaan. Muut osallistujat ns ottivat vastuuta vastatakseen toisten kommentteihin, koska Leena Nuutila ei huomannut keskittyessään luentoonsa.

Juuri keskiviikkona olin raportoinut Tuija Piepposen toiveita vuorovaikutuksesta ja hetimiten torstaina Leena Nuutila nosti samanlaisia ajatuksia ilmoille. Vuorovaikutustaitojen opettamiseen pitäisi saada lisää valmiuksia. Itse ne olen varmastikin ajan saatossa imenyt eri yhteyksistä, mutta nuoret ovat sähköistäneet ystävyyttäänkin someen, joten ihminen ihmiselle -keskustelut ovat vähentyneet.

Leena Nuutilan ajatuksista nostan kohtaamisen merkityksen, jolloin opettajan tulisi olla aidosti läsnä. Olisi tärkeää selvittää, millä tavalla opiskelija kommunikoi.  Kohtaamiselle tulisi saada hyvä ilmapiiri, jossa olisi seuraavat elementit: aitous, avoimuus, kiireettömyys, turvallisuus, pakottomuus, samanarvoisuus, kiinnostuneisuus ja joustavuus. 

Ihmiselle on luotu kaksi korvaa ja yksi suu, ja samassa suhteessa niitä pitäisi käyttää, kun keskustelee toisen kanssa. Aito dialogi toimii, kun siihen heittäytyy - kun antaa, itsekin saa. Nuoren kehitysvaiheisiin kuuluu keskittymisvaikeuksia, alakuloisuutta, ahdistusta, masennusta, sosiaalisten tilanteiden vaikeutta, sopeutumisvaikeuksia, eristäytymistä... eikä nuori aina tarvitse hoitoa vaan huomiota.

Luennon loppupuolella Leena Nuutila kertoi oppimiseen liittyvistä vaikeuksista ja erityisopiskelijoista. Itseäni kiinnosti tieto tutkimuksesta, jossa on todettu, että erityisopiskelijoita on eniten tekniikan ja liikenteen, matkailu- ja ravintola- sekä luonnonvara-alojen opiskelijoissa. TTS:lla näitä kaikkia koulutusaloja on, ja kyllähän se opiskelija-aineksesta on nähtävissä.

Nivelvaiheet ovat tärkeitä ohjauksen käännekohtia. Nurmijärvellä onkin hyvä malli peruskoulusta ammatilliselle puolelle siirtyvien nivelvaiheeseen. Pidämme elokuun lopussa tiedonsiirtopalaverin, jossa erityisesti tukea saaneiden opiskelijoiden tiedot siirretään, jos huoltaja on siihen luvan antanut.


1 kommentti:

  1. Pidän Leenan luentoa yhtenä tärkeimmistä puheenvuoroista meidän ohjelmassamme. Sinuun kuten moneen muuhunkin luento on osunut maaliinsa.

    VastaaPoista