Pidin verkkosessioni SORA-laista, jonka parissa työskentelen TTS:n koulutusalojen puolesta.
23.11.2014 lähetin kutsun verkkokoulutussessiooni:
Tervetuloa tutustumaan SORA (Soveltumattomuuden Ratkaisuja) –lakiin, joka on astunut voimaan vuonna 2012. Koulutus toteutetaan verkkoluentona ma 1.12 klo 18.00 – verkko-osoitteessa: https://connect.funet.fi/r1k08bf8nwl/ . AC-verkkohuoneeseen pääset kirjautumalla kohdasta ”as a guest” omalla nimelläsi.
SORA-lakimuutos sisältyy mm ammatillisen koulutuksen lainsäädäntöön (Esteettömyys ja opiskelijaksi ottamisen edellytykset 27 a § ja Opiskeluoikeuden peruuttaminen 32 §). Verkkokoulutus on tarkoitettu OPEX-opettajatiimille ja sen tavoitteena on perehdyttää opiskelijakollegat ymmärtämään tämän lainkohdan tarkoitus ja alakohtaisia työturvallisuusseikkoja. Koulutuksessa käsitellään asiaa TTS:n toimintamallin kautta. Tässä koulutuksessa paneudutaan lakiin ammatillisesta koulutuksesta (ei ammattikorkeakoulu- tai yliopistolakeihin).
Verkkokoulutuksen arvioijaa/opponoijaa OPEX-tiimi ei ole vielä valinnut, mutta se olkoon ensimmäinen tiimiläinen, joka tähän kutsuun vastaa lupautumalla tehtävään.
Ennakkopohdintatehtävä verkkoluennolle osallistuville: mieti ammatteja, joissa koet työntekijän soveltuvuuden tehtävään olevan avainkysymys, jotta vältytään pahimmassa tapauksessa ihmishenkien turhilta menettämisiltä.
Tervetuloa SORA-verkkoluennolle!
Verkkosessio lähti käyntiin pienien mutkien jälkeen. Juha, joka toimii isäntänä AC-huoneessa, muisti kellonajan väärin, sillä yleensä olemme aloittaneet klo 19. Lisäksi Niina oli peräänajokolarissa Tikkurilassa ja ehti mukaan vasta loppusuoralla.
Juha toimi minulle arvioijana, joten hänen blogistaan löydän varmasti kattavat ajatukset ja kehittämisideat.
Olenko itse tyytyväinen pitämääni opetussessioon? Koin, etten saanut ajatusta kovin kirkkaasti ulos, jotta se olisi selvinnyt parhaalla mahdollisella tavalla enkä osannut kaikkiin kysymyksiin vastata. Lisäksi kaikki olimme AC:ssa sillä valtuudella, että pääsimme skrollaamaan aineistoa, joten sitä joku tutkaili edestakaisin kesken esityksen, mutta jatkoin esimerkkieni kertomista.
MUTTA sehän näissä opetusmaailman kuvioissa on, ettei varmasti kukaan osaa vastata juuri oikein, kun tulkintoja on monia, eikä ajatukset taida kenenkään päässä olla yhtään sen kirkkaampia ja selvempiä. Mutta kyllä SORA tämän session jälkeen minullekin avautui selkeämmin.
Pääasia tässä oli kuitenkin verkko-opettamisen harjoittelu ja kyllä tämä sessio sekä aiempi kirjapiiri antoi eväitä siihen. Ei se niin kamalaa ole. Sitten keväällä, kun Kari pyytää vinkkejä seuraavalla vespa-ryhmälle, aion kannustaa pitämään kirjapiirin nimenomaan verkkokokouksena. Osa vespa-ryhmistä ovat kirjoittaneet pelkät blogit, joita toiset kommentoivat, mutta se ei ole sama asia.
Hei Leena, jäikö minulta joulukuun tohinassa verkkosessiosi palaute antamatta. Olin kyllä kommentoinut Juhan palautetta 7. tammikuuta 2015 seuraavasti: "Meille useimmille Sora-säädökset ja niiden käytäntöön soveltaminen ovat uusia asioita. Varmasti oppilaitosten käytännöt etsivat vielä omia muotojaan. Kuten toteat, tästä on jokaisen opettajan tarpeen olla vähintäänkin tietoinen." Siirrä Juhan palaute tänne kommentiksi.
VastaaPoistaAiheesi oli siis ajankohtainen ja kiinnostava. Olit laatinut selkeät diat ja pominut niihin ydinkohtia lainsäädöksistä. Senkin kuuli, ettet ollut itsekään perillä kaikista asiaan liittyvistä jutuista, mutta ehdottomasti parempi olla rehellinen ja kertoa puutteelliset tietonsa kuin yrittää esittää enemmän tietävää kuin onkaan.
Tekniikkaan tottuminen ja verkkosession vetäminen ovat yksiä tämän harjoituksen tavaoitteita. Näistä selvisit hyvin, etenit johdonmukaisesti, äänesi oli selkeä ja annoit osallistujille mahdollisuuden kommentointiin. Hyvä alku Opexin verkkosessioille. Sinun kannattaa pitää verkko-osaamista yllä ja jakaa taitojasi ja ideoitasi TTS:ssä.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaLeena oli valinnut aiheekseen kiinnostavan teeman, jonka luulisi kiinnostavan kaikkia opettajia. Tietty opoille ja erityisopettajille tällaisiin uudistuksiin perehtyminen on ihan peruskauraa. Laki tuli voimaan 1.1.2012. Lain tarkoituksena oli taata turvallinen opiskeluympäristö ja työympäristö, opiskelijoille ja opettajille oppilaitoksissa sekä työntekijöille ja asiakkaille työpaikoilla. Lailla pyritään lisäämään koulutuksen järjestäjien mahdollisuutta puuttua tilanteisiin, jotka liittyvät opiskelijoita koskeviin soveltumattomuus- ja turvallisuuskysymyksiin. Erityisesti pyritään parantamaan potilas- ja asiakasturvallisuutta, liikenteen turvallisuutta, alaikäisten turvallisuutta, opiskelu- ja työyhteisön turvallisuutta sekä yksittäisen opiskelijan oikeusturvaa.
VastaaPoistaLeenan työpaikassa Työtehoseurassa laki koskee autonkuljettaja-, maarakennuskoneenkuljettaja-, metsäkoneenkuljettaja-, linja-autonkuljettaja-, yhdistelmäajoneuvonkuljettaja- sekä torni- ja ajoneuvonosturin kuljettajatutkintoja.
Opiskelijaksi ei voida ottaa sellaista henkilöä, joka ei ole terveydentilaltaan tai toimintakyvyltään kykenevä opintoihin liittyviin tehtäviin tai työssäoppimiseen. Oppilaitoksen on informoitava hakijoita siitä, millaisia terveydellisiä ja muita vaatimuksia opintoihin liittyy. Myös esim. huumausaine- tai päihderiippuvuus voi vaikuttaa merkittävästi henkilön terveydentilaan tai toimintakykyyn. Valitun hakijan opiskeluoikeus voidaan peruuttaa, jos opiskelija on vakavasti vaarantanut toisen henkilön terveyden tai turvallisuusmääräykset, jos opiskelija ei terveydentilaltaan ja toimintakyvyltään täytä opiskelun edellytyksiä tai jos opiskelija on hakuvaiheessa salannut tiedon aiemmasta opinto-oikeuden peruuttamispäätöksestä. Käytännössä peruttamisen voi aiheuttaa päihteiden käyttö, rattijuopumustuomio, alentunut työ- ja toimintakyky tai vaaran aiheuttaminen.
Koulutuksen järjestäjä voi velvoittaa opiskelijan esittämään huumausainetestiä koskevan todistuksen, jos on perusteltua aihetta epäillä, että opiskelija on huumausaineiden vaikutuksen alaisena opintoihin kuuluvissa käytännön tehtävissä tai työssäoppimisessa tai että opiskelijalla on riippuvuus huumeista.
Lain edellyttämää päätöksentekoprosessia varten oppilaitokseen on perustettava SORA-toimielin, joka koostuu opettajien, koulutuksen järjestäjän, työelämän, opiskelijoiden ja opiskelijahuollon edustajista. Prosessi käynnistyy siten, että kun ongelma havaitaan, ensin kuullaan opiskelijaa ja hänen huoltajaansa. Tämän jälkeen ohjataan hoitoon ja suunnitellaan mahdollista alanvaihtoa. Seuraavaksi SORA -toimielin käsittelee asian ja tekee päätöksen, johon on haettavissa muutosta 14 päivän sisään. Jos tilanne muuttuu, voi SORA-toimielin myös palauttaa opiskeluoikeuden.
Leena esitti asiansa selkeästi ja johdonmukaisesti. Verkkoluennossa on tärkeää ääntää sanat huolellisesti ja tämä kuului hyvin esityksestä. Aihe oli tärkeä, kaikkien koulutusalan ihmisten tulisi ainakin pintapuolisesti tuntea laki. Leenalle aihe oli erityisen tärkeä, koska tiedon levittäminen laista kuuluu suureksi osaksi opolle. Mielenkiintoista olisi ollut kuulla Leenan oma kanta lakiin. Jäi vielä hieman pohdituttamaan, mikä on oppilaitoksen käytäntöä ja järjestysääntöihin kirjattua ja mikä lainsäädännön tuomaa uutta käytäntöä. Meillä kaikilla oli mahdollisuus pohtia asiaa oman työmme kautta ja esittää kommentteja. Ilmapiiri oli leppoisa.
palauteterveisin,
Juha