perjantai 12. joulukuuta 2014

Opetusseuranta, Edupoli Tikkurila

Torstaina 11.12. 2014 aamupäivällä kävin seuraamassa OPEX-ryhmän opiskelijakollegani Niinan opetusta. Olin hyvissä ajoin, joten ehdin kuvata aulatiloja vinkiksi omalle työpaikalle.




 Niina lähetti ennakolta seuraavat tiedot:

Kohderyhmä
- ympäristöhuollon ammattitutkinnon opetusryhmä, n. 10 opiskelijaa
- ikä: 20-60 vuotta

Koulutuksen tavoite
- tavoitteena on saada lähiopetuspäivän aikana tietoa kierrätyksestä ja jätehuollosta siten, että opiskelijoiden on mahdollista suorittaa ympäristöhuollon ammatitutkinnon osat; kierrätys ja jätehuolto (valmistautumista näyttötilaisuuteen)

Sisältö
- kierrätykseen ja jätehuoltoon liittyvät teemat; jätejakeet, etätehtävän läpikäynti (mitä jätejakeita työpaikalla syntyy), jätehuollon ympäristövaikutukset, jätelaki sekä vaatekierrätys (UFF:n esitys)
- opiskelumuoto: lähiopiskelu
- oppimisympäristö: luokka

Menetelmät
- frontaaliopetus (ppt, ), ryhmätyöt, parityöskentely, videot

Arviointi
- kotona suoritetun etätehtävän arviointi (palautus eStudioon), arvosanat 1-3



Kyseessä oli siis alan tehtävissä toimivia aikuisopiskelijoita, jotka suorittavat ammattitutkintoa. Niina keskusteli niinamaisen aurinkoisesti ja leppoisasti opiskelijoiden kanssa ennen aloitusta. Osa tuli myöhässä ja Niina toivotti heidätkin iloisesti tervetulleiksi. Tilannetaju Niinalla toimii, sillä turha on nipottaa myöhästymisistä, koska paikoitustilojen vähyys tekee sen, että osa joutui jättämään auton melko kauas. Karikin oli paikalla samaan aikaan ja niinhän Karinkin auto meni jonnekin kauas.


Niina aloitti opetuksen teoriaosuudella "Jätejakeiden tunnistaminen" aluksi powerpoint-esityksellä. Aluksi hän esitteli päivän aikataulun ja toivoi päivästä keskustelevaa, jonka jälkeen käytiin läpi jätemääritelmiä. Opin itsekin jätteistä: jätejae=aine tai esine, joka voidaan erillisenä tunnistaa ja tarpeen mukaan ottaa erilleen jätteestä. Määritelmiä läpikäydessä alkoi oma ajatus harhailemaan, johtunee varmastikin siitä, ettei aihe ole omaa sektoria ja olen muutenkin oppijana tekijätyyppiä. Mietin myös sitä, olisiko määritelmät voinutkin sekoittaa villisti sekaisin ja opiskelijoiden tehtäväksi olisi pitänyt yhdistää ne oikeaan sanaan, koska osaamista heistä selvästi löytyi. 

Määritelmien jälkeen Niina kertasi jätehistoriaa videon avulla:http://jatehuolto.z-media.fi/?cat=19. Se olikin mielenkiintoinen filmi, elävä kuva aina jaksaa kiinnostaa. Vain hajut puuttuivat ;)

Teoriaosuudessa käytiin myös ylikulutus, joka onkin tärkeä aihe, sillä luonnonvarat hupenevat ja aiheuttavat ilmastonmuutosta. Onneksi asiaan löytyi myös ratkaisuja, jotka tosin vaativat isoja poliittisia ja markkinataloudellisia päätöksiä ja muutoksia. Tässä kohtaa opiskelijat innostuivat keskustelemaan tuotteiden kestoiästä. Lopuksi Niina kävi vielä tavoitteen ja luokittelut, jonka jälkeen alkoi tauko. Taas huomasi, että kuunteleminen on kovaa työtä.

Tauon jälkeen alkoi Niinan omin opetusosaaminen eli toiminnalliset harjoitukset: kahden hengen, kolmen hengen ja neljän hengen porinapiirejä, joissa me Karinkin kanssa porisimme omiamme. Ryhmätyössämme "Karin kauppa" keskustelimme kuormalavoista, enkä malttanut olla esittelemättä uudelleenkäyttömahdollisuutta, alla oleva kuva:



Ryhmätyötunti meni paljon nopeammin ja huomasin, että täytyykin jatkaa matkaa omalle kustannuspaikalle. Kari haki autonsa kauppakeskuksen parkkihallista ja laittoi sen minulta vapautuneelle paikalle.

Niinan rento ja leppoisa opetustyyli on ehdotonta plussaa. Huomasin, että asiaa käytiin läpi paljon, joten aikaa ei ollut keskusteluille ensimmäisellä tunnilla. Ammattitutkintolaiset käyvät harvakseltaan lähiopetuksessa ja varmasti palautteessa näkyy, jos koko päivänä ei ole lainkaan "opetusta" eli teoriaa. Tarkoitan siis sitä, että aikuisilla opiskelijoilla saattaa vielä olla se vanha käsitys, että tieto pitää jostain kaatua omaan päähän. Toisaalta ryhmässä oli valtavasti osaamista sekä he olivat tuttuja keskenään, niin opettajallekin olisi ollut helpotus, että opiskelijat olisivat puhjenneet useamminkin keskustelemaan aloitusteorian aikana. Toki Niina heitti välillä kysymyksiä, mutta vastauksia ei tullut, joten Niina vastasi itse. Opinto-ohjaajan työssä olen joutunut itselleni hokemaan, että kysymyksen jälkeen pitää laskea ihan rauhassa vähintään kymmeneen, ennenkuin jatkaa puhumista. Tämä siitä syystä, että keskustelukumppani saattaa jäädä miettimään, mitä vastaa. Vastausta ei saa, jos ei sitä tuskastuttavaa hiljaista hetkeä vain malta odottaa. Opettajakin voisi välillä "piinata" opiskelijoita hiljaisuudella, kyllä se porina jostain pulpahtaa ja joku sen hiljaisuuden täyttää.

Kiitos Niinalle! Oli kiva käydä Edupolilla. 



1 kommentti:

  1. Edupoli, Tikkurila 11.12.14, ympäristökasvatuksen ammattitutkinto

    Niina Rossi

    pahoittelut kohtuuttoman pitkästä palauteen annosta. Onneksi keskustelimme opetuksestasi jo tuoreeltaan, mutta harvoin siitä jää opiskelijalle kovinkaan paljon mieleen.

    Olit rakentanut opintoihin kahden lähipäivän ohjelman, jossa torstaina opiskelijaan oppilaitoksessa ja toinen päivä on retkipäivä (vaikuttaa jotenkin tutulta, taisin matkia sinua!). Uskon, että tämän tapainen rytmittely on käytännönläheiselle opiskelijaryhmällesi hyvä ratkaisu. Samoin seuraamani aamupäivän
    ohjelma oli vaihteleva, mukana oli videota, ryhmätyötä, kyselevää opetusta ja paljon vuorovaikutusta.

    Tällaiset rytmin- ja menetelmän vaihdokset pitävät mielenkiinnon yllä ja tekevät teoreettisestakin asiasta osallistujia koskettavan. Rakenteeltaan päivien ohjelma ja oma sessiosi olivat onnistuneita. Sisällöllisesti käytit monia materiaaleja ja ne olivat kohderyhmälle sopivia. Taisin sanoa joistakin dioista tai nettisivusta, että kannattaa zoomata tai pelkistää, varsinkin kun käyttää jonkin tahon sivua tai muiden tuottamaa materiaalia.

    Toimit opettajana luontevasti ja sinulla on kyky kohdata opiskelijasi tasaveroisesti. Tämä näkyy avoimena keskusteluna ja siinä, että opiskelijat uskaltavat kääntyä puoleesi kysymyksineen. Onnistut omalla tyylilläsi luomaan opiskelulle myönteisen ilmapiirin ja uskon, että normaalisti teillä on tuota kertaa enemmän huumoria pelissä. Olet myös teeskentelemätön, jos et tiedä, et yritä mitään vaan lupaat perehtyä asiaan.

    Kuten suullisessa palautteessani sanoin, olit suunnitellut ja valmistellut opetuksen hyvin, opiskelijoiden kohtaaminen on sinulle vaivatonta, juttu kulkee hyvin sinun suunnassasi ja kohti tavoitetta. Opetus on kuitenkin myös käytännöllinen laji ja kokemus tuo sujuvuutta sekä varmuutta – mutta jo nyt olet hyvällä tasolla opettajana,

    VastaaPoista