perjantai 19. joulukuuta 2014

Juhan verkkosessio 15.12.2014: Näkökulmia oppimistyyleihin

15.12.2014 ehdin nippanappa mukaan Juhan verkkosessioon. Mitä lähemmäs Joulu lähestyy sitä enemmän alkaa olla tunnelmataso "ohjaamo täynnä käsiä". Yritän tehdä yhden asian kerrallaan, siten saa vähän rauhoitettua omaa mieltä.

Juha esitteli oppimista ja aluksi laittoi OPEXin pohtimaan, mitkä seikat vaikuttavat oppimiseen. Heittelimme perhetaustat, tietojen soveltamiskykyä, oppimiskokemuksia ja itsetuntemusta. Juha sitten näytti dian, jossa oli mm. näitä mutta paljon muitakin asioita. Ihminen on psyko-fyysis-sosiaalinen kokonaisuus, jota ei voi erottaa ympäristöstään. Kollegani tätä pohtiessamme aina kauhistelee erään kouluttajan ajatusmaailmaa, kun hän ilmoitti uudelle opiskelijaryhmälle: "jos teillä on jotain ongelmia, niin jätetään ne kotiin". Tuo lausunto on tullut jo joitakin vuosia sitten ja mielestäni yhteiskunta oli joitakin vuosia sitten muutoinkin paljon kylmempi, mutta nyt ollaan menossa kohti pehmeämpiä arvoja. Pakko asioiden onkin muuttua, koska syrjäytyneiden nuorten määrä on suuri, ja puhutaan menetetystä sukupolvesta. Osittain tätä ryhmää on myös minun ikäisissä.


Oppimaan oppimisesta keskustelimme, että esim Niina ei pysty työskentelemään avokonttorissa, vaan tarvitsee rauhallisen tilan keskittyäkseen. Minä olen lähes aina työskennellyt avokonttorissa (tilassa, jossa on useampi henkilö). Jos olen saanut oman työhuoneen, olen aina pitänyt oven auki, jotta on jotain hälyä. Minä kuten Juhakin kaipaamme taustahälyä, täydessä hiljaisuudessa omat ajatukset eivät vain pysy koossa. Esim minä kirjoitan tätäkin blogia aina kuulokkeet korvilla ja kuuntelen musiikkia. Siksi en ymmärrä sitä, kun jotkut opettajat vaativat, ettei saa kuunnella musiikkia keskittymistä vaativissa tehtävissä, esim koulussa tehtävä essee tms. 


Lisäksi luennolla käyttäydymme vähän eri tavoin: Niina kirjoittaa muistiinpanoja, Leena ja Jere piirtelee kuvioita jne. Ihminen oppii vain 20 % pelkästään kuuntelemalla, mutta jos ihminen näkee, kuuntelee, tekee ja lisäksi puhuu itsekin, oppiminen nousee jopa 90 %. Tätä kannattaa miettiä, kun rakentaa oppitunteja.

Persoonallisuusteoria MBTI (Myers-Briggs-tyyppi-indikaattori) vaikutti sen verran kiintoisalta, että heräsi halua tutkia asiaa tarkemmin. Näihin testeihin törmää kuulemma usein naistenlehdissä, joten ilmankos naisenvaistoni heti heräsi ;)

Juhalla oli hyvä materiaali, hän on oppimaan oppimisessa oikea asiantuntija. Hänen kannattaisikin miettiä verkko-opettajan tehtäviä, sillä hänellä on rauhallinen ja selkeä ääni tällaiseen. Luulisi tällaiseen pakettiin olevan tilausta, kun muutoinkin oppilaitoksissa siirretään verkko-opetukseen yhä enenevissä määrin. 

1 kommentti: