”Mietin
miten mietteitäni
Askeleita
oman ajatteluni
Sanat
sanonut suunnatut
Toisten
totiset tulkinnat
Suuntaavat
sellaiset sanat
Toisten
tunteella sanomat
Seuraa
ajatteluni vihjeitä
Polkuja
toisten poljennon
Miten
minun mietteheni
Kuinka
kantavat aatokseni
Löytävät
sen rytmin oman
Tavoittavat
maailman tolan
Hiukan
sanat omat auttavat
Hetken
merkit muistin tukevat
Järjen
koneet mahdollistavat
Yllä olevan runon myötä analysoin omaa osaamistani ja tunnistin tiettyjä piirteitä, jotka ovat ohjanneet minua nykyiseen pisteeseen.
Kokosin analyysin taulukkomuotoon:
Osaamishistoriani
|
Ajankohta
|
Positiiviset
kokemukset, mitä osaamista jäänyt / persoonallisuuden vahvistuksia / kiinnostuksen
kohteita
|
Kehitettävät
asiat, mitä osaamisvajeita ja haasteita
|
Ev. lut.
seurakunnan päiväkerho
|
varhaislapsuus
|
Reilu kaveri, kristillis-luterilaiset arvot (nöyryys,
ahkeruus, toisten kunnioittaminen)
|
Askartelutaidot, keskittyminen kuuntelemiseen, olin
lapsena varsin vauhdikas ”rämäpää”tyttö. Vanhemmillani oli pitkiä työpäiviä,
joten olin paljon hoidossa isovanhemmillani, joilta sain vanhan ajan
kasvatusta: tytöt ovat kilttejä, kun ovat hiljaa ja siististi.
|
Peruskoulu ja lukio
|
lapsuus ja nuoruus
|
Reiluus, urheilullisuus, paljon kavereita. Lukiossa
opettaja totesi minusta tulevan opettajan, koska perustelin mielipiteitäni
laajalti.
|
keskittyminen,
itseluottamuksen rakentumisessa pyrkimys miellyttämiseen, koska
kiusaamiskokemuksia. Käsityö, kotitalous jne eivät kiinnostaneet.
|
Kesätyöt
Kiljavan Opisto
|
nuoruus ja varhais-aikuisuus
|
monipuolisuus eri tehtäviin: puutarhatyöntekijä,
kirjastonhoitaja, lastenhoitaja -> pystyvyyden tunne osaamisesta,
vastuusta ja ylpeys omista saavutuksista sekä ilo ansaitusta palkasta
|
Lastenhoitotehtävissä väsähti henkisesti – ei tuntunut
omalta jutulta
|
Kauppaoppilaitos,
yo-merkonomi
|
varhais-aikuisuus
|
Julkishallinnon linja: lakiasiat selkeitä, oppiminen
tietokoneilla helppoa = tekemällä oppiva, opinnäytetyö oppisopimuskoulutuksesta
|
työssäoppimisjaksoja ei ollut: ei tietoa itse työn
teosta ja työttömyys uhkana valtavan nuorisotyöttömyyden vuoksi
|
Työvoimatoimisto
|
varhais-aikuisuus
|
Työttömäksi ilmoittautumisen jälkeen minut palkattiin
työllistämistuella työvoimaneuvojaksi. Ohjaus- ja neuvontatyö oli mielekästä
tiettyjen asiakasryhmien osalta. Vaativasta työstä tuli kuitenkin
ammatillista ylpeyttä.
Palautteena: mutkaton luonne, kannustava ja kehittävä
työote, miellyttävä työtoveri.
|
Työpaineet kasvoivat sekä tiettyjen asiakasryhmien että
kiireen vuoksi.
Kollega kannusti hankkimaan amk-tutkinnon.
|
Tradenomi, kauppa ja
hallinto, taloushallinnon ko
|
aikuisuus
|
elinikäisen oppimisen käsitys selkiytyi
|
taloushallinnon koulutusohjelma ei antanut työtehtäviin
mitään uutta – virhevalinta jälkikäteen ajateltuna
*Olisi ehkä kannattanut käydä ammatinvalintaohjauksessa…*
|
Amiedu = ammatillinen
aikuiskoulutuskeskus
|
aikuisuus
|
asiakaspalvelu-, tieto-, neuvonta- ja ohjaustyö,
koulutussihteeri
|
Minulla oli sisäinen tunne, että kaikki kykyni eivät
ole käytössä = ammattiylpeys oli toissijaista. Perusluonteenpiirteeni
vaatimattomuus esti etenemisen, en hahmottanut omia mahdollisuuksia ja
kykyjäni.
|
Perhe ja vapaa-aika
|
Aikuisuus
|
Halu perustaa ja huolehtia perheestä, liikunta, talonrakennusprojekti,
ruuhkavuodet ja työelämässä eteneminen oli toissijaista. Some Facebookin
kautta käyttöön v 2007.
|
Lapsuuden haaveet on lunastettu ja oli etsittävä
elämään uusia haasteita: uusia harrastuksia, esim koulun johtokuntatyö.
|
TTS Työtehoseura
|
Aikuisuus
|
koulutussihteeri, koulutuskoordinaattori, palveluneuvoja,
opinto-ohjaaja
Työtehtävät ovat vaihtuneet muutaman vuoden välein:
minulle on kertynyt näkemystä ja kokemusta useasta eri näkökulmasta.
Opinto-ohjaajan tehtävässä on seesteinen olo – kykyni
ovat käytössä ja tehtävä kiinnostaa. Asiakasryhmä ei liian haastavaa.
Verkostotyö on antoisaa.
Palaute esimieheltä: henkilökohtaiset ominaisuuteni
sopivat opinto-ohjaajan tehtävään.
|
Sihteeritehtävissä tilapäisyyden olo, vaikka kyseessä
olikin vakituinen työ = Kyvyt vajaakäytössä, ammatista ei ylpeilyä.
Koordinaattorina lukujärjestyssuunnittelua ja tuolloin
oli Bore-out –tunteita -> kaipasin asiakaspalvelutehtäviin.
Opinto-ohjaajan tehtävässä tarvitaan lisää koulutusta.
|
Jyväskylän avoin
yliopisto
|
Lähestyvä keski-ikä
|
Kasvatustieteen perusopinnot verkkototeutuksena –
lisäsi elämän mielekkyyttä ja ymmärrystä itsestäni sekä omasta työtehtävästä.
|
Aikaa oli etsittävä perheellekin. Kirjoittamistyö oli
mielekästä omaa aikaa ja omien ajatusten jäsentämistä - mutta aikaa vievää.
|
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu,
ammatillinen opettajakorkeakoulu
|
Lähestyvä keski-ikä
|
Jo muutaman lähipäivän jälkeen havaitsen itsessäni
uutta draivia kehittää työpaikan oppimisympäristöjä kollegojen kanssa, joihin
intoni myös tarttui.
|
Kehittyminen päättyy tyytyväisyyteen ;)
|
Hei Leena, näillä teksteillä pääsemme hyvin keskustelun alkuun ja opintojesi jatkosuunnitteluun.
VastaaPoistaTapaamisiin perjantaina - Kari