perjantai 23. toukokuuta 2014

3.1.2 Oman osaamisen analysointi ja tunnistaminen



”Mietin miten mietteitäni

Askeleita oman ajatteluni

Sanat sanonut suunnatut

Toisten totiset tulkinnat



Suuntaavat sellaiset sanat

Toisten tunteella sanomat

Seuraa ajatteluni vihjeitä

Polkuja toisten poljennon



Miten minun mietteheni

Kuinka kantavat aatokseni

Löytävät sen rytmin oman

Tavoittavat maailman tolan



Hiukan sanat omat auttavat

Hetken merkit muistin tukevat

Järjen koneet mahdollistavat

Jälkeen kovan pohdinnan”

(http://blogs.helsinki.fi/lvlappal/2013/03/02/runo-4/, 17.5.2014)


Yllä olevan runon myötä analysoin omaa osaamistani ja tunnistin tiettyjä piirteitä, jotka ovat ohjanneet minua nykyiseen pisteeseen. 
Kokosin analyysin taulukkomuotoon:

Osaamishistoriani
Ajankohta
Positiiviset kokemukset, mitä osaamista jäänyt / persoonallisuuden vahvistuksia / kiinnostuksen kohteita
Kehitettävät asiat, mitä osaamisvajeita ja haasteita
Ev. lut. seurakunnan päiväkerho

varhaislapsuus

Reilu kaveri, kristillis-luterilaiset arvot (nöyryys, ahkeruus, toisten kunnioittaminen)
Askartelutaidot, keskittyminen kuuntelemiseen, olin lapsena varsin vauhdikas ”rämäpää”tyttö. Vanhemmillani oli pitkiä työpäiviä, joten olin paljon hoidossa isovanhemmillani, joilta sain vanhan ajan kasvatusta: tytöt ovat kilttejä, kun ovat hiljaa ja siististi.
Peruskoulu ja lukio
lapsuus ja nuoruus
Reiluus, urheilullisuus, paljon kavereita. Lukiossa opettaja totesi minusta tulevan opettajan, koska perustelin mielipiteitäni laajalti.
keskittyminen,  itseluottamuksen rakentumisessa pyrkimys miellyttämiseen, koska kiusaamiskokemuksia. Käsityö, kotitalous jne eivät kiinnostaneet.
Kesätyöt
Kiljavan Opisto
nuoruus ja varhais-aikuisuus

monipuolisuus eri tehtäviin: puutarhatyöntekijä, kirjastonhoitaja, lastenhoitaja -> pystyvyyden tunne osaamisesta, vastuusta ja ylpeys omista saavutuksista sekä ilo ansaitusta palkasta
Lastenhoitotehtävissä väsähti henkisesti – ei tuntunut omalta jutulta
Kauppaoppilaitos,
yo-merkonomi

varhais-aikuisuus

Julkishallinnon linja: lakiasiat selkeitä, oppiminen tietokoneilla helppoa = tekemällä oppiva, opinnäytetyö oppisopimuskoulutuksesta
työssäoppimisjaksoja ei ollut: ei tietoa itse työn teosta ja työttömyys uhkana valtavan nuorisotyöttömyyden vuoksi
Työvoimatoimisto
varhais-aikuisuus
Työttömäksi ilmoittautumisen jälkeen minut palkattiin työllistämistuella työvoimaneuvojaksi. Ohjaus- ja neuvontatyö oli mielekästä tiettyjen asiakasryhmien osalta. Vaativasta työstä tuli kuitenkin ammatillista ylpeyttä. 
Palautteena: mutkaton luonne, kannustava ja kehittävä työote, miellyttävä työtoveri.
Työpaineet kasvoivat sekä tiettyjen asiakasryhmien että kiireen vuoksi.
Kollega kannusti hankkimaan amk-tutkinnon.
Tradenomi, kauppa ja hallinto, taloushallinnon ko
aikuisuus
elinikäisen oppimisen käsitys selkiytyi
taloushallinnon koulutusohjelma ei antanut työtehtäviin mitään uutta – virhevalinta jälkikäteen ajateltuna
*Olisi ehkä kannattanut käydä ammatinvalintaohjauksessa…*
Amiedu = ammatillinen aikuiskoulutuskeskus
aikuisuus
asiakaspalvelu-, tieto-, neuvonta- ja ohjaustyö, koulutussihteeri
Minulla oli sisäinen tunne, että kaikki kykyni eivät ole käytössä = ammattiylpeys oli toissijaista. Perusluonteenpiirteeni vaatimattomuus esti etenemisen, en hahmottanut omia mahdollisuuksia ja kykyjäni.
Perhe ja vapaa-aika
Aikuisuus
Halu perustaa ja huolehtia perheestä, liikunta, talonrakennusprojekti, ruuhkavuodet ja työelämässä eteneminen oli toissijaista. Some Facebookin kautta käyttöön v 2007.
Lapsuuden haaveet on lunastettu ja oli etsittävä elämään uusia haasteita: uusia harrastuksia, esim koulun johtokuntatyö.
TTS Työtehoseura
Aikuisuus
koulutussihteeri, koulutuskoordinaattori, palveluneuvoja, opinto-ohjaaja
Työtehtävät ovat vaihtuneet muutaman vuoden välein: minulle on kertynyt näkemystä ja kokemusta useasta eri näkökulmasta.
Opinto-ohjaajan tehtävässä on seesteinen olo – kykyni ovat käytössä ja tehtävä kiinnostaa. Asiakasryhmä ei liian haastavaa. Verkostotyö on antoisaa.
Palaute esimieheltä: henkilökohtaiset ominaisuuteni sopivat opinto-ohjaajan tehtävään.
Sihteeritehtävissä tilapäisyyden olo, vaikka kyseessä olikin vakituinen työ = Kyvyt vajaakäytössä, ammatista ei ylpeilyä.
Koordinaattorina lukujärjestyssuunnittelua ja tuolloin oli Bore-out –tunteita -> kaipasin asiakaspalvelutehtäviin.
Opinto-ohjaajan tehtävässä tarvitaan lisää koulutusta.
Jyväskylän avoin yliopisto
Lähestyvä keski-ikä
Kasvatustieteen perusopinnot verkkototeutuksena – lisäsi elämän mielekkyyttä ja ymmärrystä itsestäni sekä omasta työtehtävästä.

Aikaa oli etsittävä perheellekin. Kirjoittamistyö oli mielekästä omaa aikaa ja omien ajatusten jäsentämistä - mutta aikaa vievää.
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, ammatillinen opettajakorkeakoulu
Lähestyvä keski-ikä
Jo muutaman lähipäivän jälkeen havaitsen itsessäni uutta draivia kehittää työpaikan oppimisympäristöjä kollegojen kanssa, joihin intoni myös tarttui.
Kehittyminen päättyy tyytyväisyyteen ;)

1 kommentti:

  1. Hei Leena, näillä teksteillä pääsemme hyvin keskustelun alkuun ja opintojesi jatkosuunnitteluun.
    Tapaamisiin perjantaina - Kari

    VastaaPoista