9.2.2015 aamupäivä aloitettiin aiheella "Tekijänoikeudet ammatin opetuksessa". Vierailulla oli Oulun, Jyväskylän sekä Hämeen ammatillisista opettajakorkeakouluista hanketyöntekijöitä, jotka halusivat kuulla opettajaopiskelijoiden kysymyksiä teemasta.
Teemaa avasi Sanna Brauer OAMK:sta sekä Anne-Maria Korhonen HAMK:sta. Minulle oli aivan uutta tietoa esim CC-lisenssit: CC=Creative Commons http://creativecommons.org/ .
OPH suosittelee käyttämään materiaalin merkinnässä kohtaa CC BY. Suositeltavaa olisi laittaa mm TTS:n youtube-videoihin tämä merkintä, jotta esim peruskouluissa olisi lupa niitä esittää.
Tekijänoikeudet olikin oikein hyvä ja herättelevä aihe, sillä tajusin itsekin tehneeni rikoksia mm. blogissani. Sieltähän minäkin netistä olen joitakin kuvia kaivanut... Olen tosin itsekin paljon kuvannut ja niihin olisi hyvä laittaa CC BY -merkintä. Vierailevat asiantuntijat kertoivat, että Suomessa on jotkut koulutuksen järjestäjät joutuneet maksamaan tekijänoikeuskorvauksia henkilökunnan tekemien tekijänoikeusrikkomusten vuoksi.
Keskustelimme myös siitä, miksi kouluttajat eivät halua omaa materiaalia levittää. Yhtenä syynä Brauer arveli olevan suomalaisen vaatimattomuuden, ja toisena koetaan aineiston olevan vielä kesken (ehkä ajan saatossa materiaalista on valunut lähdetiedot pois), ja kolmantena syynä "en jaa aineistoa, kun olen sen ihan itse hiellä ja verellä vääntänyt" -ajattelu.
Jakaannuimme pienryhmiin ja meidän 1-ryhmää veti Irmeli Lignell. Keskustelimme erilaisista kysymyksistä, mitä tekijänoikeuksista nousi mieleen. Kysymykset lähetettiin hanketyöntekijöille jatkotyöskentelyä varten.
Lounaalla kävimme Juhan ja Jeren kanssa jälleen tuttuun tapaan kiinalaisessa buffet-pöydässä. Jere kiitteli minua, että olen pitänyt OPEXin ajan tasalla ja ryhmäkuria yllä. Lisäksi Juha ja Jere kiittelivät, että olimme Niinan kanssa päättäväisiä siitä, että pidämme verkko-YTOn facebookissa. Se tosiaan lähti sujumaan kuin itsestään = kouluttajat tekivät itsensä ns tarpeettomiksi.
Iltapäivällä oli vuorossa YTO-ryhmien vuoro. Osallistuin ensin "Opettajan valta ja etiikka" -draamaesitykseen. Draama sopi erittäin hyvin tähän Juhan lapsuuden kokemukseen opettajan vallasta ja etiikasta. Lopuksi keskustelimme ja analysoimme esitystä. Minä näyttelin Juhan luokkakaveria.
Toisessa YTOssa osallistuin Miksi Jiri ei ole koulussa -ryhmään, joka toteutettiin ryhmätöinä. Ensin ryhmiin jaettiin kuva, jonka inspiroimana ryhmissä mietittiin tarina henkilöstä, miksi tämä ei mene kouluun. Kun nämä oli valmiina ja caset esitelty toisille, lähtikin keksimämme case seuraavaan pöytään (verkko-YTOssamme joku kertoi lumipalloharjoituksesta, ja tämä taisi olla juuri sellainen). Meille tuli toisen ryhmän case pohdittavaksi ja pitikin miettiä siihen ratkaisu. Olin tähänkin iltapäivän harjoitukseen tyytyväinen, sopivan toiminnallista. Olen näiden opintojen aikana entistä vakuuttuneempi, että istumalla ja kuuntelemalla tieto ei päähän kaadu.
10.2.2015 määränpäänä olikin Järvenpää. Jere oli järjestänyt päivän Järvenpäässä nuorisokeskukselle, Keudalle sekä Validiaan. Erityisopetuksen ja syrjäytymisvaarassa olevia nuoria käsiteltiin moninaisesti päivän aikana: erityisopetuksen teemapäivä. Se aihe tuntui olevan monelle aivan uutta ja varmasti herättelevää.
Minulle tuli erityisesti nuorisokeskuksen päällikön "muurahaisen" Juha Sauraman esityksestä isoin anti. Järvenpään kaupungilla nuorison asiat on hoidettu esimerkillisesti. Nurmijärvellä on hieman toisenlainen malli, ja juuri paikallislehdessä oli otsikko, että Nurmijärven nuorisotyöttömyys kasvaa koko ajan. Kiersimme Nuorisokeskuksen tilat ja Jere esitteli sinne sijoitetun leffateatterinkin. Oi, mikä hieno lisä!
Keudasta tuli erityisopettaja Tiina Kalliola käymään Nuorisokeskuksella, ja hän kertoi erityisopettajan työstään. Hän tekee HOJKSit, lukiseulat ja yksilötestit. TTS:lla minä ja opo-kollegani olemme niitä nyt tehneet, joten kyllä työnkuvat ovat kovin erilaisia eri oppilaitoksissa. Tosin TTS:lla ei olekaan päätoimisia erityisopettajia. Minä en ole kuitenkaan opettanut pienryhmiä vaan siihen TTS:lla on erityisopettajaksi opiskeleva henkilö.
Tämän jälkeen ajoimme Keudan Ateriakeitaaseen syömään ja ruokailun jälkeen teimme nopean tutustumiskierroksen apulaisrehtori Eira Banin johdolla. Keskustelimme mm. OPS:n muutoksesta.
Seuraavaksi siirryimme Validian Kuntolaan, jossa Heli, Pete ja Pekka esittelivät meille Validian koulutuksia, toimintaa ja oppimisympäristöjä. Aivan paras anti tuli vierailustamme Pekan luokkaan, jossa oli ihanan avoimia kehitysvammaisia nuoria. Heillä oli luokassa niin ihanan rentoa huumoria, hauskaa kuittailua Pekalle jne. Mieleeni jäi kuva, jossa nuoret ja ohjaajat olivat tehneet uunimakkaraa, ja Pekka kysyi, mitä kuvassa on. Joku mutisi ja Pekka tarkensi, että ai porkkanoita, johon tuli naurua ja vastaus, että eikun makkaraa. Myöhemmin Pekka kertoi ope-opiskelijaryhmällemme, että joskus vaimo kotona huomauttaa, että et ole enää töissä, vaan voit puhua normaalisti. Tuli heti mieleen, että Pekka kotona kurkkaa uuniin ja kysyy vaimoltaan, mitä siellä on, ai porkkanaa ;)


Jäit siis itsellesi kiinni tekijänoikeusrikkomuksesta, se oli juuri tarkoituskin. Vielä pitää vahtia omia opiskelijoita ja terottaa kollegoillekin sitä, miten helposti netissä lipsahtaa luvattomaan jakeluun.
VastaaPoistaToiminnallisuus rulettaa! Hyvä että piditte Niinan kanssa kiinni Facebook-YTOsta. Se toimi hienosti.
Uskon, että Järvenpää-päivässä juuri ihmisten ääni ja kokemuksellisuus avasivat teemaa paremmin kuin yksikään luento samasta aiheesta. Teoriallakin on paikkansa, mutta asenne ja tunne välittyvät parhaisten ihmiseltä toiselle.