Jere valmisti mainoksen tyttärensä avulla ja hieno mainos siitä saatiinkin.
Joulukuusta helmikuun alkuun pidimme keskustelua yllä verkko-YTOssa. Tämä aikataulu oli selvästi pidempi kuin joissakin muissa ryhmissä, mutta pidän tätä pidempää aikataulua ainakin joustavampana käyttäjilleen, sillä nyt kukin saattoi seurata pidemmän aikaa keskustelua ennenkuin itse kommentoivat. Lisäksi keskustelua ehti syntyä, kun oli myös toteuttamisaikaa tehtävälle.
Liittymispyynnöt tulivat minun sähköpostiin ja huomasin, että osa ei liittynytkään ryhmään. Mietin, olisiko Facebookin kautta tullut kutsu mennyt suoraan roskapostiin. Gmailissa kutsu meni sosiaaliset-kansioon. Toisaalta, jos ihminen olisi kovasti ryhmään halunnut, olisi varmaankin vastannut sähköpostiini, jonka lähetin vielä erikseen Facebook-kutsun lisäksi. Ryhmässä oli 33 henkilöä, joista OPEXilaisia 5, ja Kari ja Markku "kärpäsinä katossa" eli varsinaisia kurssilaisia oli 26.
Alussa mietin, että on tylsää kokeilla tätä samaa Facebook-pohjaa tähän harjoitukseen, koska toteutin TTS:lla nuoriso-opiskelijoille vastaavan. Nyt kuitenkin ymmärrän, että tämäkin kokeilu lisäsi omaa ymmärrystäni Facebookin mahdollisuuksista eri kohderyhmille. Nyt kun vertailen nuorten ja aikuisten tapaa toimia Facebookin verkkokurssilla, niin nuoret tarvitsevat paljon enemmän ohjeistusta ja kädestä pitäen opastusta, miten sinne tulisi vastailla. Aikuisille riitti seuraavanlainen ohjeistus:
"Tervetuloa Toiminnalliset menetelmät -verkkokurssille. Tällä kurssilla keskustellaan toiminnallisista menetelmistä, jaetaan vinkkejä ja kehitetään yhdessä uusia tapoja.Keskustelu lähti itsestään pyörimään, ja sen valvominen kävi helpoksi, sillä kurssilaiset itsekin kommentoivat toinen toistensa ajatuksia eikä siellä tarvinnut paljoakaan olla "sytyttämässä liekkejä". Aluksi sovimme OPEXlaisten kanssa, että pidämme vuoroviikkoina seurantavuorot, mutta ei se loppujen lopuksi toteutunutkaan. Minä ainakin seurasin sivustoa koko ajan, kun Facebookissa pyörin muutoinkin. Huomasin, että niin toisetkin OPEXlaiset kommentoivat sivuilla säännöllisesti, eli sivuston seuraaminen alkoi selvästi kaikkia kiinnostaa.
Tehtävänäsi on
a) kertoa jokin toiminnallinen menetelmä, jota olet käyttänyt,
b) kommentoida kolmen muun kurssilaisen menetelmää.
Lisää valokuvia, videoita, linkkejä, jotta käyttämäsi menetelmä avautuu lukijalle. Oheisesta linkistä http://www.peda.net/veraja/projekti/kelpokymppi/eriyttaminen/menetelmat/toiminnallisuus löytyy vinkkejä erilaisista toiminnallisista menetelmistä."
Palautteena on tullut kiitoksia ja toiveita, että ryhmää pidetään vielä auki. Sovittiin, että Jere laatii vihkosen kurssilla esitetyistä toiminnallisista menetelmistä. Varmasti moni sai tästä toteutuksesta sekä sen sisällöstä uusia ajatuksia omaan työhönsä. Tämä YTO-tehtävä oli antoisa kaikin puolin. Sanotaan, että vieraat tekevät juhlan; kyllä tähänkin ryhmään se sanonta sopii :)
Suorastaan hämmästyttävää, miten juttu kulki kuin itsestään - kiitos OPEXille.
VastaaPoista