torstai 29. tammikuuta 2015

Jeren verkkosession 28.1.2015 opponointi

28.1.2015 Jere piti verkkosessionsa Juhan AC-huoneessa. Alku meni taas tekniseen säätämiseen, Juha ei kuullut lainkaan muiden ääniä, mutta aloitimme kuitenkin ja kirjoitimme Juhalle, että nauhoittaa sen ja kuuntelee myöhemmin. Minullakin netti kaatui välillä, mutta pääsin taas mukaan, koska Juha onneksi roikkui mukana ainakin osan aikaa, vaikkei kuullutkaan mitään.

Jeren aiheena oli perusopetuksen kolmiportaisen tuen malli ja erityisopetuksen tuki. Minulla oli vielä vanha muistikuva yleis- ja erityisopetuksesta, mutta tätä mallia perusopetuksessa ei enää ole vaan jako on kolmiportainen: yleinen, tehostettu ja erityinen tuki.

Tiivistin Jeren esityksen itselleni seuraavanlaiseen muistiinpanoon:

Yleinen tuki
      -> Pedagoginen arvio
Tehostettu tuki
      ->Pedagoginen selvitys
Erityinen tuki
      ->HOJKS

Tämä tarkoittaa sitä, että yleisessä tuessa tukimuotoja ovat mm. eriyttäminen, tukiopetus ja  osa-aikainen erityisopetus. Jos nämä eivät riitä oppilaan oppimisen tueksi, tehdään pedagoginen arvio, jotta voidaan siirtyä tehostettuun tukeen. Pedagogisessa arviossa kuvaillaan mm. oppilaan kasvua, yleistä tukea sekä oppimisvalmiuksia ja erityistarpeita.

Tehostettu tuki on säännöllistä ja siinä hyödynnetään samanaikaisesti useita tukimuotoja mm. tukiopetusta, osa-aikaista erityisopetusta, oppilashuollon palveluja, pienryhmäopetusta jne. Jos nämä eivät riitä oppilaan oppimisen tueksi, tehdään pedagoginen selvitys, jotta voidaan siirtyä erityiseen tukeen. Pedagogisessa selvityksessä voidaan hyödyntää aiempaa pedagogista arviotasekä oppimissuunnitelmaa, ja laaditaan selvitys arvioiduista laajemmista tukitarpeista.

Erityisopetukseen siirtyvälle laaditaan HOJKS (henkilökohtainen oppimisen järjestämistä koskeva suunnitelma). Erityisopetuksessa oppilaan opetus järjestetään osittain tai kokonaan erityisluokalla tai muussa soveltuvassa paikassa. 

Kolmiportainen tuen malli, Järvenpään kaupunki

Yllä oleva kuva on Jeren ppt-esityksestä, joka avaa hyvin kolmiportaisen mallin ajatusta. Kun näin ko kuvan, verkkosessiossa tulikin mieleeni, että onhan tämä sama asia Nurmijärven kunnan peruskoulussakin esitelty. Mutta kun ei näiden asioiden kanssa päivittäin pelaa, asiat unohtaa. 

Jere kertoi, että hänen oppilaansa ovat kolmion yläkärjessä, eli he tarvitsevat laaja-alaista tukea. Nostan hattua Jerelle ja kaikille erityisopetuksessa painiville. Se jos mikä vaatii valtavan monipuolista ammattitaitoa, jaksamista, itseluottamusta ja huumorintajua selviytyä erinäisistä tilanteista. Ehkä Jereä jopa huvittaa yleisen tuen opetuksessa olevien pohdinnat oppilaiden haastavasta käytöksestä. Näinhän se kuitenkin menee, että kunkin ongelmat ovat kullekin suuria ja ylivoimaisia, kunnes huomaa edessään vielä suurempia haasteita. 

Jeren esitys sujui johdonmukaisesti ja kolmiportaisen tuen mallin marssijärjestys avautui. Ääni kuului selkeästi ja rauhallisesti, vaikka Jere onkin ylösalaisin (siis kuva ;) ). Esityksen edetessä muistinkin nähneeni Nurmijärven kunnan tukimallin, mutta silloin vanhempainillassa sen nähtyäni idea ei vielä tällä tavoin auennut. Saattoi syynä toki olla, että silloin kuuntelin asiaa äitinä enkä ammatillisen oppilaitoksen opinto-ohjaajana, johon rooliin useinmiten näissä opinnoissa käännyn. Kesken esityksenkin me kuulijat kyselimme tarkennuksia, mutta lopussa keskustelimme Jeren ohjeistamana, millaisia malleja ammatillisella puolella on. Ääni vain kulkee verkossa vähän hitaalla, joten keskustelu katkeilee ja takkuilee, ja välillä puhumme yhteen ääneen. Kiteytettynä verkko-opetusharjoittelun opponoinnissani sanoisin Jerelle, että hyvin sä vedät :)

1 kommentti:

  1. Tekniset probleemat ovat harmillisia. Onneksi kokemus opettaa hallitsemaan tilanteen ja ratkaisemaan tavallisimmat pulmat. Samoin yhteydet koteihin ovat parantuneet kaiken aikaa, joten siitä johtuvista pulmista on jo pitkälti päästy eroon.

    Asia on kasvatuksen ytimessä ja Jere on oikea henkilö siitä kertomaan.

    VastaaPoista