Keskeiset ammatillista koulutusta koskevat säädökset ovat muuttumassa ja
lakimuutokset astuvat voimaan 1.8.2015. Ammatillista koulutusta tarjoavilla oppilaitoksilla
on iso muutostyö edessä.
Ammatillisena peruskoulutuksena suoritettavassa perustutkinnossa mitoitusperusteena ovat osaamispisteet. Ne pohjautuvat ECVET-suositukseen ja sen mukaisiin ECVET-pisteisiin. ECVET=European Credit system for Vocational Education & Training
Osaamispisteet korostavat osaamisperusteisuutta ja edistävät osaltaan aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista. Tunnistamisesta ja tunnustamisesta on aiemmin puhuttu aikuiskoulutuksen näyttötutkinnoissa, mutta nuorisokoulutus eli ammatillinen peruskoulutus noudattaa jatkossa samoja lainalaisuuksia.
Tutkintojärjestelmän tahtotilana pidetään osaamisperusteisuutta ja työelämälähtöisyyttä. Opiskelijoille tarjotaan joustavia ja yksilöllisiä opinto- ja tutkintopolkuja.
Ammatillisena peruskoulutuksena suoritettava ammatillinen perustutkinto sisältää:
1.
ammatillisia tutkinnon osia (135 osaamispistettä (osp), joista
15 osp voi olla vapaasti valittavia tutkinnon osia)
2.
yhteisiä tutkinnon osia (35 osp)
3.
vapaasti valittavia tutkinnon osia (10
osp).
Yhteiset tutkinnon osat (35 osp) sisältää:
- Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen (11 osp)
- Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen (9 osp)
- Yhteiskunnassa ja työelämässä tarvittava osaaminen (8 osp)
- Sosiaalinen ja kulttuurinen osaaminen (7 osp)
Ennen lain voimaantuloa tutkinnon suorittamisen aloittaneet opiskelijat siirtyvät suorittamaan tutkintoaan tämän lain ja sen nojalla annettavien säännösten ja määräysten mukaan. Nykyisten opiskelijoiden kohdalla opintoviikot on siis muutettava osaamispisteiksi, mutta minkään kertoimen mukaan tätä muutostyötä ei saisi tehdä.
![]() | |
| Suunnittelua, suunnittelua... |
TTS:lla on kokoonnuttu tammi-helmikuun aikana useampaan kertaan opetussuunnitelmauudistuksen merkeissä. Aiemmin mainitsin TTS:n siirtyvän 7-jaksojärjestelmään. Tämän on tarkoitus helpottaa joustavia koulutuspolkuja, jolloin esim nuori voi valita opintoja sekä nuorisojaksoista että kiriäkseen opiskeluvauhtia myös aikuiskoulutuksen jaksoista. Jaksot on jaettu vuoteen siten, että kesäjakso on yksi jakso, jolloin aikuisopiskelijat jatkavat normaalisti opintojaan ja nuorille annetaan mahdollisuus kartuttaa opintojaan esim kesätyöskentelyllä.
Koulutusvastaavien tehtävänä on rakentaa opetussuunnitelma tähän jaksoajatteluun. Työskentely on ollut ainakin nuorisotiimissä erittäin innokasta, vaikka mutkia tulee aina mieleen, kun useampi henkilö kokoontuu miettimään asiaa. Opona olen ollut kuunteluoppilaana, jotta ymmärrän, mitä on tapahtumassa, mutta tehtäväkseni tuli kehittää jokaisen seitsemän jakson alkuun samalla sabluunalla alkava orientaatioviikko. Tämä orientaatioviikko ei siis tule joka ryhmälle joka jakson alussa vaan esim nuorisolle elokuun alussa. Aikuisopiskelijoiden opinnot voivat alkaa aina näiden jaksojen alussa. Tämä rytmitys ainakin minusta kuulostaa ryhtiliikkeeltä TTS:n toimintatapoihin ja helpottaa ennakointia ja koulutussuunnittelua.
Laatimani orientaatioviikko näyttää tässä vaiheessa tältä (muutostoiveita tulee joka palaverissa lisää ja aikuiskoulutuksen osalta laadin orientaatioviikon myöhemmin):
| Orientointiviikko nuorisoasteella | ||
| 1. päivä 10.8. | ||
| klo 9.30 | Tervetuloa | |
| klo 9.45 | Vastuukouluttaja ja opintosihteeri: aloitusilmoitukset, alkuinfo, tuet, | |
| klo 10.15 | Vastuukouluttaja: Opetustiloihin, sosiaalitiloihin, lounasravintolaan jne tutustuminen | |
| n. klo 11 (oman alan porrastetun aikataulun mukaan) | Ruokailu | |
| klo 12.00 | Koulutusvastaava/yksikön päällikkö: TTS esittely (youtube-videoita) järjestyssäännöt, opiskelijan opas | |
| klo 13.00 | henkilökunnan esittäytyminen, ryhmään tutustuminen, | |
| 2. päivä 11.8 | ||
| klo 9.00 - 14.00 | Vastuukouluttaja: lukusuunnitelmaan perehtyminen, henkilökohtaistaminen, ohjeistus Osaan.fi-testin tekemiseen, työssäoppimisen info, poissaolot, | Sopivasti välillä katkaistaan päivää:oppilaitoksen alueeseen tutustumista, opiskelijahuollon tiloihin tutustuminen |
| klo 12-14 | joissakin ryhmissä lukiseulat (opo) tai O365 (resurssisuunn) - sovitaan lukujärjestykseen erikseen | |
| 3. päivä 12.8. | ||
| klo 9-11 | Opinto-ohjaaja: Oppimisvalmiuksien kartoittaminen (lukiseula) (matematiikan testin kouluttaja pitää nuorille) sovitaan lukujärjestykseen erikseen | huom 2, 3. ja 4. päivä elää resurssien mukaan ryhmäytymisharjoituksia jne |
| klo 12-14 | Resurssisuunnittelija: Perehdytys moodleen, kurreen ja O365 käyttöön (sovitaan lukujärjestykseen erikseen) | vaihtoehtona Vastuukouluttaja: lukusuunnitelmaan perehtyminen, henkilökohtaistaminen, ohjeistus Osaan.fi-testin tekemiseen, työssäoppimisen info, poissaolot, |
| 4. päivä 13.8. | ||
| klo 9-11 tai klo 12-14 | Ryhmäytymisharjoitukset (opo ja vastuukouluttajat/Rajamäellä yhteistyö Nurmijärven kunnan kanssa) | vaihtoehtona, vrt 2. ja 3 pv Vastuukouluttaja: lukusuunnitelmaan perehtyminen, henkilökohtaistaminen, ohjeistus Osaan.fi-testin tekemiseen, työssäoppimisen info, poissaolot, |
| 5. päivä 14.8. | ||
| klo 10.00-10.45 | Rehtorin/vararehtorin yhteinen puhe kaikille aloittaneille Rajamäen toimipisteessä, (muista toimipisteistä retki Rajamäelle) | |
| 11.00 | lounas | |
| klo 12.00 -14.00 | Vastuukouluttaja: Orientointi opintoihin, henkilökohtaistaminen (allekirjoitukset), alan kirjallisuuteen tutustuminen, ammatillisen koulutuksen merkitys ja jatko-opinnot, orientointijakson keskustelut | Rajamäen toimipisteeseen tutustumista |


Jatka loppuun - ehdottomasti keskeinen uudistus ja opettajien koulutus siihen pitäisi hoitaa kunnolla. Samoin muutoksen tulisi olla todellinen - kovia vaatimuksia!
VastaaPoista