torstai 2. lokakuuta 2014

Opetusharjoittelua ja palautetta

Alla on opiskelijakollegani palaute tämän päivän opetuksestani. En Petrille tosiaan huomannut lähettää kutsua ja koulutussuunnitelmaa etukäteen, joten hän kyseli vähän taustoja välitunnilla - kuten miksi oli kaksi opettajaa, miksi ryhmä oli niin pieni ja mikä aihe oli kyseessä. Kari sekä kollegani/samanaikaisopettaja Annikka Myrsky antoivat suullisesti heti tuntien jälkeen palautetta ja kyllä nämä palautteet antoivat itselle uutta pontta. Kiitos palautteista.


OPETUSHARJOITTELUN ARVIOINTI:
Arvioitava: Leena Saarela : Taide ja kulttuuri maanrakentajille
Aika: To 2.10.2014   klo 12-13
Paikka: TTS  Sarkatie 1, 01740 Vantaa  /  Luokka 2

Sisältö: Taide ja kulttuuri maanrakentajille
Tavoitteet: Kuvata ryhmälle taidetta ja kulttuuria jokapäiväisen elämän havainnoimisessa.
Kuvaus opiskelijoista tai asiakkaista: Teini-ikäisiä
Kuvaus ohjaus- ja opetustilanteessa käyttävistä työskentelytavoista ja opetus-, harjoittelu- ja arviointimenetelmistä: Samanaikaisopettajuus kokeilu, suomen kielinen opetus.

Arvioitava: Leena Saarela
Arvioija: Petri Hietala / Ryhmä Kiertolaiset

Arvioi opetusharjoittelun arviointikohteiden ja –kriteerien mukaisesti.

Opetussuunnitelma ja toteutus
Arviointi: En saanut suunnitelmaa.

Opetus ja ohjaaminen
Arviointi: Opetus oli suostuttelevaa ja se toimi  kahden opettajan toteuttamana.

Oppimisen ja osaamisen arviointi
Arviointi: Oppilaat olivat oikein hyvin mukana, vaikka kehonkielestä saattoi lukea pientä vastustusta. Opettajan ohjaus tunnilla oli oikean tuntuista ja oppilaat saatiin keskustelemaan asioista. Opettajat saivat oppilaiden opetuksessa mukana olon mielestäni yllättävän aktiiviseksi. Erittäin positiivista oli myös, että oppilaat olivat tehneet kotitehtävänsä.

Vapaamuotoiset kommentit:
Oppilaat olivat samanlaisia kuin apumiehet rakennuksilla. Asenne oppilailla oli sellainen, että raksalle ei toisena työpäivänä olisi enää tarvinnut tulla. Melko haastava opetusryhmä, josta opettajat selvisivät voittajina.



Pe 3.10.2014 oli viimeinen opetusharjoittelukertani Taide ja kulttuuri -kurssissa.



Yhteenveto

Taide ja kulttuuri on ammatillisiin perustutkintoihin kuuluva ammattitaitoa täydentävä opintokokonaisuus (atto), jossa tavoitteena on ymmärtää taiteen ja kulttuurin merkitys omassa ammatissa ja hyödyntää sen erilaisia ilmenemismuotoja monikulttuurisessa yhteisössä. Kurssin aikana kehitetään kouluyhteisön kulttuuria ja ylläpidetään sen esteettistä ilmettä. Tavoitteena on ilmaista ajatuksia, kokemuksia ja tunteita, ja arvostaa muiden ilmaisua ja näkemyksiä. Tavoitteena on avartaa omaa ajattelutapaa ja kasvattaa vastuullisuutta.

Opintojakso on tarkoitettu ammatillisessa peruskoulutuksessa opiskeleville.
 
Opintojakso toteutettiin monimuoto-opiskeluna, jossa on sekä lähipäiviä että verkkotyöskentelyä. Verkkotyöskentelyssä hyödynnettiin sosiaalista mediaa, Facebookia. Arviointiin vaikuttavat lähipäivien työskentelyn aktiivisuus sekä verkkotyöskentelyn oma-aloitteisuus, ilmaisutaito ja sovituista aikatauluista kiinni pitäminen. Toteutusajankohta oli syksy 2014  1. jakso.  Facebook-tehtävissä oli erilaisia teemoja (yllä kuvaesim. urheilumuseotehtävä). Tehtävät sisälsivät mm. kuvien lisäämistä, musiikin kuuntelua, tutustumista annettuihin nettisivuihin, elokuvan katsomista ja kommentointia sekä omiin että toisten tehtäviin. Tehtävät olivat rakennettu niin, että ne tukivat tutkinnon perusteiden tavoitteita.
 


Opintojakso on pakollinen tutkinnon osa, joka on 1 ov mittainen. Tavoitteena oli sekä sosiaalisen median mahdollisuuksien kartoittaminen opetustilanteissa että opetushenkilöstön ajattelutavan avartaminen samanaikaisopettajuuden keinoin. Kyseessä oli kokeilu, jonka tuloksia mitattiin palautteella.

Samanaikaisopettajuus kokeilussa nähtiin hyvänä mallina, koska kouluttaja tekee työtä hyvin yksin eikä oman työn kehittäminen ole arjen kiireessä ollut ainakaan ensimmäisenä ajatuksena. Toisen opettajan ollessa läsnä sekä opetustilanteissa, opetustilanteiden suunnittelussa ja arvioinnissa, antavat kumpikin toiselle uusia tuoreita ajatuksia oman työn kehittämiseen. Opetukseen tulee uusia työtapoja tai vanhat työtavat uudistuvat. Lisäksi toisen opettajan hallitsemat taidot tulevat myös toisen opettajan käyttöön.

Samanaikaisopettajuus soveltuu erittäin hyvin verkko-opettamiseen, jota kokeilun perusteella tulisi muutenkin lisätä TTS:ssä. Verkko-opetus mahdollistaa ryhmien yhdistämistä sekä eri oppiaineiden integroimista samanaikaisopettajuuden keinoin. Verkossa voidaan toteuttaa osa lähiopetuksesta ja vähentää nuorille usein niin raskasta istumista. Nuorille verkko-opetus on luonteva tapa oppia. Samanaikaisopettajuudesta hyötyvät myös erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat, koska kaksi opettajaa voi huomioida erilaiset tuen tarpeet paremmin kuin yksi.

Kokeilun toteuttajat Annikka ja Leena pitävät kokeilua niin onnistuneena, että taide ja kulttuuri-kurssi tulee ehdottomasti säilyttää myös ensi vuonna uudistuvissa ammattitaitoa täydentävissä tutkinnon osissa.

Alle on koottu nuorilta kerättyä palautetta. 

Parasta ja hyödyllisintä:

  • lyhyet päivät ja oppi uutta
  • että tehtäviä ei tarvitse tehdä juuri silloin kun ne on annettu
  • oli kivaa opiskella facebookissa koska pääsi aikasemmin koulusta ja tehtävät olivat kivoja
  • kaikki oli hyödyllistä ja opettavaa tehdä ne fb:ssä
  • ei tarvinnut istua koulussa vaan pääsi aikaisin kotiin
  • erilaiset työt, oli kiva tehdä facebookissa
  • että tehtävä oli facebookissa
  • facebook-tehtävät
  • se oli facebook-kurssi
  • että tehtävät pystyi tekemään kotona
  • parasta oli facebook-tehtävät ja hyödyllisintä oli se että tehtävät pystyi tekemään silloin kun oli aikaa
  • mahdollisuus tehdä tehtäviä facebookissa
  • FB
  • avarsi maailmannäkemystä, kivaa tekemistä, tuli katsottua hienoja maisemia
  • keskustelu muiden oppilaiden ja opettajien kanssa ja facebook-tehtävät
  • itsenäinen työskentely
  • pääsi aikaisin kotiin
  • facebook-tehtävät
  • se, ettei koulussa tarvinnut olla ja tehtäviin oli enempi intoa kun ne sai tehdä silloin kun oli aikaa
  • se että oltiin kotona

Kehitettävää kurssissa oli:

  • antaa ehkä vähän paremmat ohjeet
  • tehtävät erilaisia kuin koulussa yleensä
  • aikaraja, milloin tehtävät pitää tehdä
  • hitusen selkeämmät ohjeet facebook-tehtävissä
  • haastavampia tehtäviä
  • lukea paremmin tehtävänannot
  • keskustelulle ei ollut niin hirveästi mahdollisuutta, koska useimmat kerrat fases
  • liikaa luokassa

Mitä asioita sinulle jäi mieleen:

  • helpot tehtävät
  • mukava opiskelu ja muiden hienot kuvat
  • mukavat tehtävät ja jotkin tehtävät erityisesti, jos piti käydä jossain ottamassa kuva, niin samalla vähän tutustui paikkaan paremmin
  • se, että koulutyöt voi tehdä etätöinä
  • että mukana oli huumoria ja keskusteltiin asioista
  • ettei tehtäviä kannata jättää tekemättä
  • kuvat olivat aika iso osa jotain tehtäviä
  • facebook-tehtävät
  • rennot tehtävät ja se että sai tehdä ne kotona omassa rauhassa
  • kaikki tehtävät ja niitten tarkotus opettaa
  • PORSTUPA elokuvasta jäi paljon mieleen
  • hyvää päivää kirvesvartta porstupa
  • muutama tehtävä
  • kurssin rentous ja erilaisuus kun sai lähtee kotiin aikaisemmin ja koulupäiviin tuli vaihtelua
  • ei mitään erikoista

1 kommentti:

  1. Palaute opetusharjoittelusta / Kari Kekkonen / Haaga-Helia AOKK
    2.10.2014 / TTS, Maanrakennus pt, Vantaa
    Leena Saarela ja Annikka Mysky – yhteisopettajuuskokeilu

    Hei Leena ja Annikka

    olitte jo saaneet palautetta Petriltä ja opiskelijoiltanne. Erityisesti arvostan sitä, että teidän opiskelijanne olivat kirjoittaneet asiallista, vaikkakin tiivistä, palautetta kurssista. Niistäkin saattoi lukea, että perusasetelmana itsenäinen työskentely ja sen raportointi Facebookissa olivat opiskelijoille uusi, mutta mieleinen kokemus. Varmasti jatkossa teittepä mitä tahansa verkkoa hyödyntävää kurssia, osaatte tämän kokemuksen perusteella antaa selkeämpi ohjeita ja jäsenneltyjä tehtäviä. Tämä ei tarkoita, että pitäisi olla direktiivinen tai pikun tarkka, mutta tehtävien tulee itsessään ohjata opiskelijoiden toimintaa. Opettajalle jää ohjauksen täydentäminen ja tehtävien kommentointi. Kokonaisuutena olitte jo näin eka kerralla onnistuneet rakentamaan toimivan kombinaation, jossa luokkahuonetyöskentely, itsenäiset tehtävät ja Facebookin käyttö täydensivät hyvin toisiaan. Jatkoa ajatellen tehtäväksi jää vain pientä viilausta tehtävissä ja sen selväksi tekemistä, ettei tämä päästä opiskelijoita sen vähemmällä ja että vastuu on heillä.

    Kuten Leena jo suunnitelleessaan opetusharjoittelua asetti tavoitteeksi, tässä toteutui myös yhteisopettajuuden kokeilu. Olennaista siinä on, ettei yhteisopettajuus ole vain kahden tai useamman opettajan yhtäaikaista läsnäoloa, vaan koko prosessin yhteistä jakamista. Yhteisopettajuus sai teidän kohdallanne hyvän alun siitä, että molemmat olitte avoimia kokeilulle ja toitte siihen oman panoksenne. Leena verkkonäkökulmaa ja yhteisopettajuuden ideaa ja Annikka puolestaan atto-opettajan substanssia. Kumpikin te opitte jo tuossa vaiheessa monia uusia lähestymistapoja opetukseen.

    Yhteisopettajuus konkretisoituu opiskelijoille luokkatilanteessa ja verkossa. Teidän kohdallanne yhteinen läsnäolo oli luontevaa ja jännitteetöntä, mikä ei aina ole itsestään selvää. Puheenvuorot vaihtuivat ilman erityistä käsiohjelmaa tilanteen mukaan. Opetustilanteen ilmapiiri oli sopivan rento, minkä opiskelijannekin olivat huomanneet. Kumpikin pystyi kohtaamaan nuoret ilman kitkaa kuitenkin niin, ettei jäänyt millään lailla epäselväksi kenen tahdissa tilanne eteni. Huumoritaju on hyvä avu nuorten kanssa.

    Tehtävistä keskustelimme jo suullisessa palautteessa. Ne olivat kurssin tavoitteisiin ja kohderyhmälle sopivia. Hiukan olisi voinut vielä vaatimustasoa nostaa esimerkiksi vaatimalla hiukan laajempia perusteluja tehdyille valinnoille ja vaatia vaikka viiden mielenkiintoisen esineen valinta urheilumuseosta. Esseitä ei tarvitse vaatia, mutta ehkä kolme neljä asiallista argumenttia.

    Jossain kohti saatoin huomata, ettette kumpikaan ole varsinaisia taiteen tai kulttuurin ammattilaisia. Toisaalta näille nuorille ja tällä tasolla voi olla pelkästään hyödyksi, ettei ole liian teoreettista tai korkeakulttuurista lähestymistapaan.

    Toivottavasti pääsette esittelemään onnistunutta kokeiluanne TTS:n henkilöstölle ja voitte kehittää monimuotoverkkosovelluksia.

    VastaaPoista