maanantai 13. lokakuuta 2014

HEKS II (ajatusten kirjaaminen)

Opetusharjoittelu alkaa olla kohdallani aika lailla jo pulkassa. Facebook/samanaikaisopettajuus-kokeilusta jäi hyvä maku ja malli jatkunee jollain tasolla. Sovimme Karin kanssa, että opetusharjoitteluuni lasketaan vielä peruskoulujen vanhempainiltojen koulutusmessuesittelyt sekä peruskoulukäynnit 9-luokille. 

Opetusseurantaa en ole vielä ehtinyt toteuttaa, mutta sovin Rajamäen yläasteen ja lukion Varpu-opon kanssa, että menen häntä seuraamaan 24.10. Lisäksi suunnitelmissa on mennä seuraamaan Jereä, ehkä myös Niinaa, TTS:lla maarakennuskoneen käytön kouluttajaa hiekkakentälle sekä Keudan Marjukka-opoa. Tampereella olen Niilo Mäki Instituutin koulutuksessa 30.-31.10 ja siellä teen myös muistiinpanot opetusseurantaa varten. Olisiko mahdollista myös Validian erityisopetuksen iltapäivästä tehdä opetusseuranta, kun he tulevat pitämään TTS:lle yhden iltapäivän? Olen myös muihin päivän mittaisiin koulutuksiin menossa, jospa niistä kaikista laatisin opetusseuranta-muistiinpanot?

Pienryhmätyöskentely etenee omalla painollaan. En halua liikaa painostaa toisia, mutta teen oman osuuteni, että painetta riittää. Juhan perustamassa AC-huoneessa pidetään muutamat kirjapiirit. Kirjapiirikirjani jouduin jo palauttamaan kirjastoon, koska olin uusinut laina-aikaa jo maksimimäärän. Tein kuitenkin kirjapiiriarvion blogiin. Verkkosession aion pitää SORA-lainsäädännöstä. Sen voisin yrittää pitää LYNCin kautta. Sen toimivuus pitäisi vaan testata joukolla ennen h-hetkeä. Yhteistoiminnallinen harjoitus kaipaa varmaankin vielä sopimista, koska muut eivät ole sen suhteen toimineet. Minä kun olen toimimassa, vaikken aina ihan ymmärtäisikään tehtäväksiantoa ;) - voisimme samalla testata LYNCiä, kun miettisimme tehtävänantoa.

18.11 lähipäivää varten olen verkostobasaaritehtäväni jo tehnyt: hämähäkinseittiä muistuttava lankakierre. Toivottavasti saan sen tuotua Pasilaan ehjänä :).

Oppimisen ja opettajan työn tutkiminen ja kehittäminen (6 op) -opintokokonaisuuden aion tehdä samanaikaisopettajuudesta. Täytyy etsiä tähän materiaalia ja haastatella kollegoita aiheesta tutkivalla otteella. 

Syventävä osuus (5 op) -opintokokonaisuus oli jossain vaiheessa ajatustasolla tabletteihin liittyvä, mutta matkan varrella ajatus jalostuu. Haluankin antaa panokseni ensi vuonna tulevan muutoksen (osaamisperusteisuus, osaamispisteet, yhteisten aineiden integrointi...) valmistelutyöhön TTS:lla. Sainkin Karilta powerpoint-esityksen, jossa on kattava setti osaamisperusteisuuteen siirtymisestä.


1 kommentti:

  1. Sinä olet kyllä määrätietoinen ja toimeksi saava opeopiskelija. Siitä on ollut etua myös Opex-ryhmälle. Ohjaajan tehtäväksi on kohdallasi jäänyt lähinnä ehdotusten hyväksyminen ja ratkaisuista keskustelu.

    VastaaPoista