Aiemmissa blogeissani olenkin kertonut, että jo toukokuussa viriteltiin kollegan kanssa ajatusta hullusta kokeilusta, samanaikaisopettajuudesta ja verkkototeutusmallista. Istuimme kesäkuisen päivän yhdessä minä tutustuen taide ja kulttuuri opetuskokonaisuuteen ja kollegalleni neuvoen facebookin käyttöä. Työnjaosta sovimme, että kollega vastaa asiasisällöstä ja avustan tunneilla niissä tehtävissä ja minä taas ns verkkovastaavana opastan kollegaa facebookin käytössä, jotta hän voi sitä mahdollisesti jatkossakin hyödyntää. Elokuussa teimme suunnitellun pohjalta neljälle ryhmälle omat salatut ryhmät, jonne sitten kutsuimme nuoret alkuopastuksen jälkeen.
Taide ja kulttuuri on ammatillisen peruskoulutuksen perustutkintoihin kuuluva ammattitaitoa täydentävä
opintokokonaisuus, jossa tavoitteena on ymmärtää taiteen ja kulttuurin
merkitys omassa ammatissa ja hyödyntää sen erilaisia ilmenemismuotoja
monikulttuurisessa yhteisössä. Kurssin aikana kehitetään kouluyhteisön
kulttuuria ja ylläpidetään sen esteettistä ilmettä. Tavoitteena on
ilmaista ajatuksia, kokemuksia ja tunteita, ja arvostaa muiden ilmaisua
ja näkemyksiä. Tavoitteena on avartaa omaa ajattelutapaa ja kasvattaa
vastuullisuutta.
Opintojakso on tarkoitettu ammatillisessa peruskoulutuksessa opiskeleville.
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opiskeluna, jossa on sekä lähipäiviä
että verkkotyöskentelyä. Verkkotyöskentelyssä hyödynnetään sosiaalista
mediaa, Facebookia. Arviointiin vaikuttavat lähipäivien työskentelyn
aktiivisuus sekä verkkotyöskentelyn oma-aloitteisuus, ilmaisutaito ja
sovituista aikatauluista kiinni pitäminen.
Opintojakso on pakollinen tutkinnon osa, joka on 1 ov mittainen.
Tavoitteena on sekä opetushenkilöstön ajattelutavan avartaminen että
sosiaalisen median mahdollisuuksien kartoittaminen opetustilanteissa.
Kyseessä on kokeilu, jonka tuloksia mitataan palautteella.
Taide ja kulttuuri opintokokonaisuuteen soveltuu mielestäni ehdottomasti paremmin lähestymistapana humanistinen ihmiskäsitys. Sekä oppija että opettaja oppivat uusia asioita taiteen saralta, koska oppija voi luoda itse omia tietorakenteitaan ja opettajakin oppii samalla uutta. Tässä kurssissa käytimme kognitivistista oppimiskäsitystä, jossa ollaan vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa - elämykset ja kokemukset ovat oppimisen lähtökohta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti